Marketing miks
Marketing miks
predstavlja skup marketinških instrumenata, kojima firma upravlja kako bi
postigla što bolju reakciju na ciljnom tržištu. Početkom 60-ih godina
dvadesetog veka, profesor Jerome McCarthy je predložio koncept marketing miksa
koji je poznat kao koncept 4P: Proizvod (Product), Cena
(Price), Distribucija(Place), Promocija (Promotion). Ovaj koncept je u novije
vreme proširen sa još dva „P“, to su Lobiranje (Power) i Odnosi sa javnošću
(PR).
Koncept 4P zahteva da
se za svako od „P“ donese određeni broj odluka, kako bi frima što više
poboljšala svoj marketing miks i na taj način uticala na tražnji za svojim
proizvodima na ciljnom tržištu.
Proizvod–
predstavlja sve ono što se tržištu može ponuditi, a može da zadovolji nečije
potrebe. To mogu biti predmeti, usluge, ideje, organizacije… Sa aspekta
marketing miksa ovde se razmatraju odluke o širini i dubini lineje proizvoda,
kvalitetu, ambalaži, kao i o dodatnim uslugama, servisu, garancijama itd.
Cena–
predstavlja iznos novca koji se traži za određeni proizvod ili uslugu, koji
plaćaju kupci kako bi mogli da koriste ili poseduju određeni proizvod. U ovom
delu marketing miksa formira se cena, kreiraju se cenovnici, donose se odluke o
uslovima plaćanja, rabatima, rokovima plaćanja…
Distribucija–
predstavlja sve aktivnosti koje proizvod približavaju krajnjim korisnicima.
Ovde se donose odluke o načinima prodaje i distribucije, broju karika u lancu
prodaje, geografskoj pokrivenosti tržišta, načinima transporta.
Promocija–
to su aktivnosti koje šalju poruke potrošačima o proizvodu i uveravaju ih da ga
kupe. U ovom delu marketing miksa pravi se media plan i promotivni miks,
planiraju se promotivne akcije, radi se na širenju publiciteta i građenju
pozitivnih asocijacija o proizvodu (brendu)
Sve aspekte marketing
miksa potrebno je radovno kontrolisati i preispitivati, odnosno poboljšavati i
unapređivati kao bi se stvorila što veća vrednost za kupce, i kako bi se oni
pretvorili u lojalne korisnike našeg brenda.
0 komentari:
Objavi komentar